Jakie prawa do odszkodowania ma pasażer lotu?
Polacy coraz częściej korzystają z usług linii lotniczych, w ostatnich 10 latach ruch pasażerski wzrósł trzykrotnie. Przyczyną są coraz tańsze ceny biletów oraz bogata oferta linii lotniczych. Mimo że podróż samolotem uchodzi za najwygodniejszą i najszybszą, niestety zdążają się komplikacje w postaci opóźnień lub odwołania lotów. Poznaj swoje prawa i dowiedz się czego możesz żądać od linii lotniczych w przypadku takiego zdarzenia.
Prawo do ubiegania się o odszkodowania od linii lotniczych w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261 z 2004 roku.
Z prawa tego wynika, że każdy przewoźnik ma obowiązek wręczyć pasażerowi pisemną informację, gdzie zawarte są wszystkie jego prawa. W przypadku opóźnienia lotu przewoźnik musi zapewnić pasażerowi odszkodowanie, posiłek i napój w zależności od długości opóźnienia, a nawet nocleg. Klient linii lotniczych może ubiegać się o znaczące odszkodowanie za stracony czas, w sytuacji kiedy opóźnienie jest większe niż 3 godziny i doszło do niego z winy przewoźnika.
O wysokości takiego zadośćuczynienia decyduje długość latu, może ono wynosić od 250 do 600 euro
Wniosek o odszkodowanie powinien być złożony najpierw u przewoźnika, jeżeli ten go odrzuci w następnej kolejności należy udać się ze skargą o naruszeniu przepisów unijnych do Komisji Ochrony Praw i Pasażerów (ta działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego). Taką skargę można wnieść tylko, jeżeli od momentu złożenia reklamacji minął miesiąc, całość powinna zawierać kopię potwierdzenia rezerwacji, kopię reklamacji skierowanej do linii lotniczych, kopię pisma z jego odpowiedzią, którą można pominąć w przypadku kiedy po miesiącu przewoźnik nadal nam nie odpowiedział.
Nieco inaczej wyglądają procedury w sytuacji odwołania lotu, wtedy pasażer ma prawo do zwrotu pełnej sumy za bilet lub zmiany terminu podróży w przeciągu 7 dni od dnia odwołania lotu.
Zwrozalot.pl dodaje informuje: jeżeli pasażer nie został poinformowany o odwołaniu lotu maksymalnie 14 dni przed planowaną datą, a przewoźnik nie przedstawił mu alternatywnych dat wylotu, wtedy pasażerowi przysługuje odszkodowanie od 250 do 600 euro.
Te warunki nie obowiązują, jeżeli odwołanie lotu nastąpiło z przyczyn niezależnych od przewoźnika, takich jak strajk na lotnisku, złe warunki atmosferyczne lub niestabilna sytuacja polityczna.
Ostatni przypadek to taki, kiedy linie odmówią pasażerowi wejście na pokład, wtedy to przysługuje mu odszkodowanie w wysokości 250-600 euro oraz zwrot pełnej sumy pieniędzy za bilet. W takiej sytuacji przewoźnik musi zaopiekować się pasażerem i zapewnić mu stosowną ilość posiłków i napojów, pasażer ma także prawo do wykonania 2 rozmów telefonicznych, oraz do 2 wiadomości poprzez e-mail. Jeżeli następny wylot nastąpi kolejnego dnia, linie musza zapewnić pasażerowi nocleg w hotelu oraz transport do niego.