Filtr FAP i DPF jest potrzebny w nowoczesnych samochodach?
Z racji tego, że nasze środowisko jest coraz bardziej zanieczyszczone, również przez spaliny samochodowe, konieczne jest stosowanie w nowoczesnych samochodach filtrów FAP oraz DPF. Niestety, okazuje się, że filtry są jednym z najdroższych elementów wymiennych w samochodzie, stanowiąc zmorę nie tylko dla mechaników, ale przede wszystkim dla właścicieli aut.
Filtry DPF są montowane najczęściej w nowych samochodach o silnikach wysokoprężnych. W przyszłości prawdopodobnie żaden samochód bez nich nie będzie mógł uczestniczyć w ruchu drogowym. Co to są filtry DPF oraz FAP i dlaczego są konieczne w autach?
Filtry DPF i FAP – co to jest i czym się różnią od siebie?
Tak naprawdę różnica między filtrem FAP i DPF nie jest wielka – działanie mają podobne, ale różni się sposób ich czyszczenia. Filtr FAP do poprawnej pracy potrzebuje płynnego środka – płynu katalitycznego – który obniży temperaturę samozapłonu sadzy. Filtr DPF uważany jest przez mechaników za kolejną część eksploatacyjną, skierowaną do cyklicznej wymiany. Niestety, poziom spalin wydzielanych przez większość silników, a także korki miejskie czy nieprawidłowa eksploatacja samochodu, wymusza na właścicielach częstą wymianę filtra DPF. Sam filtr jest niezwykle drogi, dlatego warto rozważyć oddanie go do specjalistycznej pralni na tzw. czyszczenie DPF.
Filtr DPF – podstawowe informacje o jego działaniu
Filtr i jego wnętrze jest zbudowane najczęściej z perforowanego metalu, uzupełnionego metalową siateczką papierem lub materiałem ceramicznym. Porowatość tych wszystkich elementów zapewnia najlepsze filtrowanie gazów wydechowych. Głównym powodem instalowania w samochodach filtra DPF jest eliminacja sadzy i tlenków węgla z gazów spalinowych, które są bardzo niebezpieczna dla człowieka.
Filtry DPF są niestety drogie, a cena jest uzależniona od materiałów, z których wykonana jest konstrukcja główna. Aktualnie większość samochodów z silnikiem diesla musi posiadać filtr.
Usuwanie DPF – dlaczego nie warto tego robić?
Wiele osób traktuje wymianę zużytego filtra DPF na nowy za zbyt drogą inwestycję. Niestety, usuwanie DPF jest nielegalne, a jego brak podczas kontroli drogowej może kosztować kilka tysięcy złotych. Dlatego warto dbać o odpowiednią eksploatację samochodu i w przypadku zapalenia się kontrolki – udać na jego wymianę bądź dolać odpowiedni płyn katalityczny, w przypadku filtra FAP. Usunięcie DPF może również skutkować problemami podczas przeglądu rejestracyjnego oraz przyszłej sprzedaży samochodu. Dlatego w przypadku szybkiego zapchania się filtra, lepiej oddać go do specjalistycznej pralni DPF, która zlikwiduje wszystkie zanieczyszczenia i przywróci go do stanu pierwotnego.
Czyszczenie DPF – w jaki sposób zregenerować filtr?
Czyszczeniem filtrów zajmują się profesjonalne pralnie DPF, do których coraz więcej osób oddaje zatkane filtry. Specjalistyczne pralnie przed każdą procedurą przeprowadzają test określający poziom zanieczyszczenia, a następnie za pomocą odpowiedniej maszyny – usuwają niemal 100 procent tego, co się na nim znalazło. Usuwane są głównie cząstki pyłu PM10, olej oraz cer. Profesjonaliści podobny test przeprowadzają także po udanym czyszczeniu.
Szukając odpowiedniej pralni DPF warto również zwrócić uwagę na to, że część firm potrafi zregenerować filtr do pierwotnego stanu.
Czy filtr DPF jest potrzebny w nowoczesnych samochodach?
Poziom zanieczyszczenia środowiska zmusił producentów samochodów do podjęcia odpowiednich kroków, które mają obniżyć poziom spalin w atmosferze. Do tego celu montuje się filtry DPF oraz FAP, których głównym zadaniem jest wyłapywanie sadzy i tlenków węgla z gazów spalinowych. Warto zatem zadbać o to, aby samochód zawsze miał sprawny i czysty filtr.