Browse By

Czy warto inwestować w outsourcing księgowości, a jeśli tak, to dlaczego?

Słyszałeś o teorii Henry’ego Forda, który twierdził, że jeśli nie potrafimy czegoś zrobić najlepiej ze wszystkich, to powinniśmy zlecić wykonanie usługi tym, którzy są od nas mądrzejsi, mają większe doświadczenie lub stosowne wykształcenie? Jeśli nie, to czas zapoznać się z tą teorią i sprawdzić, czy warto inwestować w outsourcing księgowości, a jeśli tak, to dlaczego.

Na czym polega outsourcing księgowości?

Outsourcing księgowości polega na zlecaniu pilnowania wszelkich spraw księgowych zewnętrznym firmom, które powstały właśnie w tym celu, by pomóc przedsiębiorstwom w poruszeniu się w zawiłościach polskich przepisów prawnych w zakresie podatków i finansów. Ponieważ w każdej firmie, niezależnie od jej wielkości i liczby zatrudnianych pracowników, pojawia się konieczność opłacania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, zapłaty za komponenty potrzebne do produkcji towarów czy oferowania usług, a także przechowywania stosownej dokumentacji w tym zakresie, usługi księgowe wykonywane w ramach outsourcingu zyskują na popularności ze względu na to, że są dziedziną trudną i wymagającą specjalistycznej wiedzy. Dlaczego inwestycja w takie usługi się opłaca?

Outsourcing księgowości to wkład w profesjonalną wiedzę

Jesteś szefem firmy IT albo prowadzisz sklep z odzieżą, chcesz, by ktoś zajął się Twoimi sprawami księgowymi, ale nie masz stosownej wiedzy na temat rozwiązań prawnych stosowanych w podatkach i księgowości. Choćby z tego względu nie będziesz w stanie sprawdzić, czy dana osoba nadaje się na stanowisko księgowego w Twojej firmie. Niejednokrotnie nie wystarczą studia w tym zakresie czy ukończone kursy, ponieważ potrzebny jest dodatkowo analityczny umysł, szybkość działania i terminowość, a tę jesteś w stanie zweryfikować dopiero w praktyce. Jeśli jednak zainwestujesz w specjalistę z zewnętrznej firmy w ramach outsourcingu unikniesz nie tylko żmudnego i kosztownego procesu rekrutacji, ale ewentualnych błędów. Jeśli bowiem to zewnętrzna firma wybierze niewłaściwą osobę na dane stanowisko, to ona będzie ponosić za nią odpowiedzialność, a nie Ty.

księgowość

Księgowy z zewnętrznej firmy to niższe koszty prowadzenia działalności

Jeśli chcemy zatrudniać wszystkich specjalistów we własnym zakresie, to na pewno musimy mieć świadomość, że wiążą się z tym wysokie koszty. Wyspecjalizowana księgowa z pewnością nie będzie pracować za 2 czy 2,5 tysiąca, a do kwoty wynagrodzenia netto trzeba dodatkowo doliczyć wydatki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne pracownika płatne na konto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Narodowego Funduszu Zdrowia. Jeśli prowadzimy dużą firmę, to być może będziemy potrzebować kilku księgowych, co wiąże się z jeszcze wyższymi kosztami. Z kolei jeśli dopiero wkraczamy na rynek i nie wiemy, czy uda nam się na nim utrzymać, to tym bardziej kilka tysięcy brutto na księgowego to duży wydatek.

Lepiej zatem zdecydować się na obsługę księgową oferowaną przez firmę zewnętrzną – wówczas za miesięczną usługę zapłacimy maksymalnie kilkaset złotych. Ponadto nie jesteśmy zmuszeni do inwestycji w kosztowne programy do rozliczeń niezbędne w pracy księgowych czy szkolenie pracowników – kursy są nieodzownym elementem w tym zakresie, ponieważ właśnie prawo podatkowe jest często nowelizowane przez ustawodawcę, a ukończone studia bazujące na regulacjach sprzed roku czy dwóch niestety nie wystarczą, by oferować profesjonalne usługi.

Księgowość prowadzona w ramach outsourcingu to mniejsza odpowiedzialność

Tak naprawdę mamy do wyboru trzy możliwości: prowadzenie księgowości na własną rękę, zatrudnienie księgowej bezpośrednio w naszej firmie bądź inwestycję w biuro rachunkowe. Warto jednak podkreślić, że o ile inwestycja w stanowisko pracy jest drogim pomysłem, o tyle samodzielne prowadzenie księgowości ryzykownym. Dlaczego? Ponieważ nie znając przepisów i sposobu ich interpretacji, narażamy się na możliwość popełnienia błędu w obliczeniach czy przekroczenia terminu płatności składek na podatek dochodowy. Jeśli zapomnimy o istotnych sprawach podatkowych, możemy zapłacić surowe grzywny, co zaboli na pewno bardziej niż 300 złotych miesięcznie wydane na biuro rachunkowe, w którym pracują specjaliści ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej – to daje gwarancję, że w razie błędu pracownika firmy zewnętrznej otrzymasz stosowne odszkodowanie.