Co zrobić gdy ciągnik ulegnie awarii, a nie podlega już gwarancji
Korzystający z nowych maszyn rolniczych użytkownicy doceniają często fakt, że w przeciwieństwie do starszych maszyn, nowe mają pełną gwarancję producenta na sprawność urządzenia, a wszelkie naprawy wykonywane są w ramach tej gwarancji. Z uwagi na koszty, jakie mogą kumulować się w przypadku ewentualnych usterek, niezbędnych wymian sprzętowych czy drobnych napraw, gwarancja jest zdecydowanie korzystnym elementem pracy z maszynami rolniczymi i warto zadbać o to, by opłacić ją i utrzymać jak najdłużej. Problem pojawia się jednak, gdy ciągnik ulegnie awarii, a nie podlega już gwarancji. Co zrobić w takiej sytuacji, jak wygląda serwis pogwarancyjny i dlaczego nigdy nie warto podejmować się samodzielnej naprawy ciągników?
Jak wygląda serwis pogwarancyjny maszyn rolniczych?
Serwisowanie maszyn rolniczych w okresie pogwarancyjnym powinno, w założeniu, wyglądać dokładnie tak, jak w okresie obowiązywania gwarancji producenta. Dla użytkowników, którzy wyjątkowo dobrze dbają o sprawność i jakość pracy swoich maszyn, znalezienie serwisu pogwarancyjnego zapewniającego pełną zdolność do pracy z maszynami danego producenta to podstawa – bez względu na to czy zdecydujesz się na naprawy w ASO czy też nie, bez gwarancji wykorzystania wyłącznie sprawdzonych części nowych lub oryginalnych zamienników, doświadczenia w pracy z danymi ciągnikami oraz gwarancji serwisowej, naprawa maszyny nie będzie warta zachodu. Dlaczego to takie ważne?
Serwis pogwarancyjny powinien zapewnić, pomimo upływu gwarancji, naprawę maszyny do poziomu zapewniającego jej pełną sprawność i powrót do stanu sprzed awarii. Im starszy ciągnik, tym więcej problemów technicznych może się w nim pojawiać i tym więcej napraw będzie wymaganych do jego sprawnej pracy. Znalezienie odpowiedniego serwisu pogwarancyjnego, który przeprowadzi pełny przegląd sprzętu, zlokalizuje usterkę i jej przyczynę, a następnie usunie je w sposób nie zaburzający pracy całej maszyny to podstawa. W idealnym scenariuszu serwis pogwarancyjny nie będzie różnił się od serwisu i napraw wykonywanych w okresie gwarancji producenta, poza pojawiającą się najczęściej różnicą cenową w realizacji usługi.
Do kogo warto zgłosić się z serwisem ciągnika po upływie jego gwarancji?
Z uwagi na wcześniej przedstawione informacje i fakt, że maszyny rolnicze są sprzętem wymagającym specjalistycznego doświadczenia, wiedzy technicznej oraz dostępu do odpowiednich części, w okresie pogwarancyjnym warto zadbać o serwisowanie ciągników w zaufanych punktach serwisowych. Najlepszym wyborem są autoryzowane serwisy producentów, np. Jaskot, które na co dzień obsługują maszyny rolnicze wszystkich największych marek maszyn rolniczych i są w stanie nie tylko szybko i skutecznie zlokalizować usterkę, ale też usunąć ją bez ryzyka uszkodzenia innych elementów maszyny. W niesprawdzonym, niespecjalistycznym warsztacie możliwe jest oczywiście usunięcie pewnych usterek maszyny rolniczej, jednak nigdy nie masz pewności, czy mechanik zrobił wszystko należycie. Tak jak samochodu nie oddajemy do serwisu rowerowego, tak maszyn rolniczych nie pozostawiamy w rękach mechaników specjalizujących się w samochodach osobowych.
Do serwisu autoryzowanego warto zgłaszać się regularnie w ramach przeglądów technicznych i podstawowych usterek, dając sobie w ten sposób gwarancję sprawnej pracy na wszystkich elementach ciągnika i pewność, że drobne usterki zostaną wykryte zanim doprowadzą do poważnych problemów i przestojów w pracy maszyny.
Samodzielna naprawa ciągnika? Lepiej oddać sprzęt w ręce specjalistów
Rozumiejąc potrzebę współpracy z autoryzowanymi serwisami ciągników można zastanawiać się, jakim problemem będą w takim układzie samodzielne naprawy maszyn. Wielu rolników ma dość dobrą orientację w wymaganiach technicznych maszyn rolniczych i potrafi samodzielnie zlokalizować przyczynę jej usterki, a nawet samodzielnie zająć się ich usunięciem. Z perspektywy bezpieczeństwa, jakości wykonania, sprawności zastosowanych części zamiennych oraz gwarancji prawidłowego przeprowadzenia naprawy, nawet w przypadku najdrobniejszych usterek polecamy korzystanie z pomocy doświadczonych specjalistów. Dlaczego?
Nie mając pełnego warsztatu oraz doświadczenia w pracy z ciągnikami po stronie mechanicznej nigdy nie mamy pewności, czy samodzielna naprawa faktycznie przyniesie właściwe rozwiązanie dla usterki czy też spowoduje dalsze problemy, pomimo pozornego rozwiązania pierwotnej awarii. Autoryzowany serwis ciągników oferuje pełen przegląd maszyny i upewnisz się, że zaistniały problem nie spowodował uszkodzenia się innych części ciągnika. Samodzielne naprawy, choć mniej kosztowne, w perspektywie czasu mogą okazać się znacznie bardziej szkodliwe dla ogólnej sprawności maszyny.