Aromatyzacja pomieszczeń handlowych – marketingowy chwyt na przyciągnięcie klientów
Nasz mózg zapamiętuje nie tylko obrazy, dźwięki czy dotyk, ale i zapachy. Naukowcy twierdzą, że zmysł węchu jest najbardziej „pamiętliwy” i jesteśmy w stanie po wielu latach przypomnieć sobie przyjemną woń domowego ciasta czy świątecznej choinki. Dlatego też z powodzeniem wykorzystuje się różnego rodzaju zapachy w handlu, by zachęcić klientów do zakupów. Jak to się dzieje i jakie zapachy się wykorzystuje jako narzędzia marketingowe oraz dlaczego warto zamówić kompozycje zapachowe właśnie u nas?
Aromarketing – czym to… pachnie?
Kiedyś w centrach handlowych królowała głównie różnego rodzaju muzyka, która miała zachęcić klientów do zakupów. Dziś marketingowcy poszli o krok dalej i zrozumieli, że nie tylko dźwięki, ale i zapachy intrygują potencjalnych klientów, przyciągając ich do sklepu czy restauracji. Dzięki zastosowaniu specjalnych kompozycji zapachowych można stworzyć woń unikalną dla naszej marki, łącząc pozytywne skojarzenia zapachowe z rodzajem naszej działalności.
Jak narodziła się idea aromarketingu?
W Polsce z aromatyzacją pomieszczeń handlowych możemy się spotkać od kilku lat, ale za granicą zjawisko to zagościło już dużo wcześniej, bo w latach 90. ubiegłego wieku. Co ciekawe, nie wprowadzono go po raz pierwszy ani w Stanach Zjednoczonych, ani w Europie Zachodniej, ale w singapurskich liniach lotniczych – rozdawane pasażerom gorące ręczniki przed lotem psikano perfumami, dzięki czemu w całym samolocie unosił się przyjemny, relaksujący zapach.
Aromatyzacja pomieszczeń metodą na przyciągnięcie klienta
W pomieszczeniach handlowych w Polsce stosuje się aromatyzację pomieszczeń od kilku lat. Zauważono bowiem, że w ten sposób można nie tylko pozytywnie wpływać na samopoczucie klienta, ale także na jego preferencje zakupowe i ilość pieniędzy zostawianą w kasie. Przeprowadzono nawet w tym celu stosowne badania, na bazie których udowodniono, że w pomieszczeniach aromatyzowanych klient pozostaje o 16% dłużej niż w tych, w których zapachu brakuje. 16% daje około 15 minut, a to sporo. Ponadto do takich sklepów klient chętniej wraca. W zależności od potrzeb, stosując olejki zapachowe o konkretnych właściwościach, możemy dodać klientowi energii bądź wręcz przeciwnie, otoczyć go nutą relaksu. Dla każdego znajdzie się coś miłego, a we współpracy z nami jesteście w stanie stworzyć unikalny zapach, który będzie się klientom pozytywnie kojarzył wyłącznie z Waszą marką. Liczby mówią same za siebie: warto zainwestować.
Jak pracujemy przy aromatyzacji pomieszczeń w pomieszczeniach handlowych?
Jeśli zależy Ci na dobraniu i skomponowaniu odpowiedniego zapachu do Twojego salonu z butami, galanterią męską, kawiarni, restauracji czy odzieżowej sieciówki, zgłoś się do IMS – specjalistów od marketingu sensorycznego. Odwiedzimy Twój sklep i dokonamy stosownych badań, by nie dobrać zbyt intensywnego, duszącego zapachu, który zamiast zachęcać klientów do zakupów, zniechęci ich. Potrzebna jest dokładna analiza przepływu powietrza w danym pomieszczeniu oraz oględziny planów instalacji czy klimatyzacji i sposobów ich serwisowania. W zależności od rodzaju działalności jesteśmy w stanie dobrać stosowną kompozycję zapachową – w biurach często stosuje się zapachy o morskiej nucie, w kawiarniach zapach kawy, a w restauracji nutę orientalnych przypraw. Wszystko po to, by klient, nawet przechodząc obok, wstąpił do naszego lokalu skuszony przyjemną wonią. To jednak nie wszystko – zapach powinien tworzyć spójną całość z poprzednio stosowanymi praktykami marketingowymi. Wcześniej należy zastanowić się, jakiego rodzaju klienta mamy zamiar przyciągnąć (wiek, grupa zawodowa, klasa średnia czy raczej tzw. klienci premium?). Można wybierać w zapachach owocowych, orientalnych czy kwiatowych, które sprawią, że klient będzie bardziej zrelaksowany i przyjaźnie nastawiony do pracownika.
Kto nam już zaufał?
Dlaczego warto skorzystać z naszej oferty? Ponieważ jesteśmy firmą z doświadczeniem zatrudniającą ludzi z pasją i, nomen omen, nosem do zapachowego interesu. Zaufały nam takie marki, jak: Duka, Wrangler, Polo Market, Puma, Sinsay, Kazar, BMW, poznańskie galerie handlowe Posnania i Factory, Bytom, Orsay, Piotr i Paweł czy drogerie Hebe. To sprawia, że możemy się rozwijać, nie tylko poprzez pozyskiwanie nowych klientów, ale i rozszerzanie oferty zapachowej, bowiem każdy sklep czy lokal powinien cieszyć się z unikalnej woni, charakterystycznej tylko dla niego.