Ile waży rower elektryczny?
Na temat rowerów elektrycznych krąży szereg mitów. Przykładowe opinie to stwierdzenie, że e-bike jest dla leniwych, po rozładowaniu baterii nie da się na nim dalej jechać, a także to, że jego waga jest dużo większa w porównaniu z rowerem klasycznym. Ile w tym prawdy?
Prawda na temat wagi elektrycznego roweru
Przeciętny rower tradycyjny waży średnio od 15 do 17 kg. Wiele zależy jednak oczywiście od jego rodzaju i materiałów zastosowanych do produkcji. Współcześnie produkowane rowery z górnej półki będą miały inną wagę niż oferowane 20 lat temu klasyczne składaki (z których spora część nadal jest spotykana na polskich drogach). Wiele jednak zależy od rodzaju roweru. Dostępne obecnie składaki ważą przeciętnie od 11 do 15 kg, rowery miejskie również potrafią być stosunkowo lekkie i mieścić się w przedziale 11-13 kg. Pozostańmy jednak przy ogólnym przedziale 15-17 kg.
Przechodząc do roweru elektrycznego, naturalne jest to, że będzie on cięższy. Wiąże się to z obecnością silnika, akumulatora, nierzadko koniecznością wzmocnienia ramy lub instalacją dodatkowych czujników i amortyzatorów. Krótko mówiąc, niezależnie od tego, jak lekka będzie konstrukcja roweru sama w sobie, dodanie kolejnych elementów spowoduje domyślny wzrost wagi. Mitem jest jednak stwierdzenie, że rowery elektryczne ważą aż o 20 kg więcej.
Waga roweru elektrycznego zależy od modelu i zastosowanych komponentów, lecz średnio jest on cięższy o 8 do 10 kg. Mit o znacznie większej wadze pociąga za sobą w sposób naturalny kolejną nieprawdziwą opinię, według której cięższy rower będzie bardziej ślamazarny, oporny i sprawi trudności w pokonywaniu zakrętów. Tak nie jest. Rowery te są wyjątkowo zwinne, pomimo swojej wagi. Czasem nawet poprzez swoją wagę, mogą okazać się nawet szybsze.
Czy większa waga roweru elektrycznego stanowi problem?
Zależy, o jakim zakresie problematyki będziemy mówić. Jeśli chodzi o samą jazdę, zwiększona masa roweru nie będzie stanowiła problemu. W przypadku, gdy dojdzie jednak do wyczerpania się baterii, konieczne będzie wrócenie do domu w pełni o własnych siłach, co wówczas może dawać pewną odczuwalną różnicę w jeździe i podnieść poziom włożonego wysiłku fizycznego. Inna sprawa to zastosowany silnik. Jeśli wybierzesz model z silnikiem w przedniej lub tylnej piaście, to będzie stanowił on większe obciążenie podczas jazdy z wyczerpana baterią, niż silnik zamontowany centralnie w suporcie.
Dalsza kwestia wymagająca rozważenia to przechowywanie roweru. Jeśli trzymasz go gdzieś w garażu, nie będziesz tak bardzo zastanawiać się nad kwestią wagi, lecz sytuacja ulegnie znaczącej zmianie, gdy konieczne będzie wciągniecie sprzętu na 4. piętro w bloku. Warto wtedy rozważyć kupienie składanego roweru elektrycznego. Zastosowana konstrukcja umożliwia jego szybkie złożenie, a uwzględnienie takich sytuacji, jak konieczność wnoszenia go do domu czy przewiezienia w inne miejsce, powoduje, że jest on lżejszy, niż przeciętny rower elektryczny. Generuje to jednak pewne ograniczenia. Składak jest mniejszy i przejedzie krótszy dystans na jednym ładowaniu, ma także mniejsze koła, co sprawia, że każda pokonana nierówność będzie o wiele bardziej odczuwalna.
To, czy waga roweru elektrycznego będzie jego wadą, czy zaletą, w dużej mierze zależy od sytuacji i sposobu użytkowania. Przeciętna różnica pomiędzy rowerem klasycznym a elektrycznym z reguły nie przekracza 10 kg. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza gdy będziemy mieli znów do czynienia z mitologią o dodatkowych 20 kg wagi.