Browse By

W jaki sposób przebiega regeneracja wałów napędowych

W gospodarstwach rolnych maszyny odgrywają niezwykle istotną rolę. Dzięki nim zwiększa się wydajność pracy. Możemy przeprowadzić zbiory szybciej i sprawniej. W sezonie pracują one praktycznie bez przerwy i są niezbędne. W przypadku usterek muszą być szybko naprawiane i przywracane do pracy. Wie o tym każdy rolnik. Ich niezawodność jest więc kwestią kluczową.

Przyczynom poważnych problemów może być wał napędowy, który jest poddawany dużym obciążeniom. Wykonuje on ogromną pracę, ponieważ przenosi wszystkie siły z silnika.

Pełni on funkcję rozruchową w ciągnikach i innych maszynach. Awaria tej części może zatrzymać pojazd, a jej wymiana może być kosztowna i czasochłonna. Jednak możemy przeprowadzić jej regenerację.

Przyczyny uszkodzeń wałów napędowych

Wały napędowe zbudowane są między innymi z łożyska oraz krzyżaków. Ich współpraca to złożony i skomplikowany proces, który odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie tej części. Co ważne połączenia krzyżakowe mogą być ustawione względem siebie dowolnie. Uszkodzenia często więc wynikają z nieprawidłowej instalacji lub wyboru niewłaściwych części.

wał napędowy

Kolejnym problemem z krzyżakami jest ich zaciskanie i zgniatanie. Tutaj mamy całą gamę problemów: zgniatanie przy użyciu przecinaka, spawanie podkładek do krzyżaków i ich samych. Oczywiście jest możliwe zaciśnięcie krzyżaka ręcznie w sposób prawidłowy, jest to jednak potwornie trudne. Jeżeli zrobimy to nieprawidłowo nie będzie się go dało wycentrować.

Kolejne problemy pojawiają się również z unieruchomieniem krzyżaka. Na koniec, nawet jeżeli nam się to udało, konieczne jest wyważanie wału. Nawet najmniejsze odchyły przy wysokich obrotach powodują drgania. Jest to więc niezwykle trudne do wykonania i to częsta przyczyna problemów i awarii.

Objawem problemów z wałem jest regularna wymiana podpór. Jeżeli w podporze uszkodzone jest łożysko, to oznacza, że ten element był słabej jakości. Jeżeli jednak uszkodzony jest elastyczny, gumowy wkład to zazwyczaj przyczyną jest skrzywienie lub rozważenie wału. W takiej sytuacji problem rozwiąże regeneracja.

Jak wygląda regeneracja wałów?

Cały proces należy zacząć od sprawdzenia materiału z którego wykonany jest wał. Niestety nie każda część nadaje się do regeneracji i specjalista będzie w stanie to ocenić. Jeżeli materiał jest zbyt zmęczony może pękać lub ukręcać się.

Kiedy wszystko jest w porządku zaczyna się następny etap prac, czyli wymiana łożysk i mocowań. Musi być ona przeprowadzona w ten sposób, by nie pozostały żadne luzy poprzeczne ani wzdłużne.  To niezwykle ważne, ponieważ jeżeli pojawią się błędy w tym procesie wał po pewnym czasie może zacząć bić. To uszkodzi wszystkie wymienione elementy i spowoduje, że cała nasza inwestycja pójdzie na marne.

W tym procesie ważne jest również ustalenie przyczyny problemów. Jeżeli nie usuniemy innych usterek za chwilę będziemy musieli naprawiać wał po raz kolejny. Często awarie mają swoje podłoże w mocowaniu, a dokładniej w gumowych tulejach, które w miarę upływu czasu się zużywają. Jeżeli tak jest należy je wymienić. Warto to robić w warsztacie ponieważ jest do tego potrzebny profesjonalny sprzęt.

wyważanie wału napędowego

W następnej kolejności wymienia się łożyska z przodu i z tyłu. Są to części, które powinny być wymieniane na nowe.

Należy również zająć się smarowaniem konkretnych części wału. Specjaliści mają do tego odpowiednie maszyny i dedykowane preparaty. Dzięki temu część będzie funkcjonować sprawnie.

Niezbędną procedurą podczas naprawy lub regeneracji wałów napędowych jest ich wyważenie. Do przeprowadzenia tej procedury niezbędny jest specjalistyczny sprzęt. Polega ona na tym, że wał jest obracany z określoną prędkością. Następnie odczytywane są wyniki na wielu płaszczyznach. Ta analiza powinna być przeprowadzana dla każdego wału, różnić się może jednak tępo obracania.

Regeneracja wałów napędowych może zaoszczędzić nam wydatków. Jeżeli zostanie przeprowadzona prawidłowo część będzie pracować z takimi samymi parametrami, zupełnie jak nowa. Z tego powodu nie można wykonywać jej po łepkach.

Najlepiej wybrać sprawdzony warsztat, który posiada odpowiedni sprzęt, by przeprowadzić cały proces. W przypadku maszyn rolniczych i leśniczych powinny one mieć narzędzia dostosowane do złożonych konstrukcji i więcej miejsca.