Browse By

Układy centralnego smarowania – charakterystyka

Najważniejszym zadaniem każdego układu centralnego smarowania, jest stałe i odpowiednie dostarczenie środków smarnych do newralgicznych punktów. Sieć przewodów, która jest zaprojektowana tak aby doprowadzić smar do elementów stykowych w maszynie tego wymagających, wymaga najwyższej dokładności. Ponadto, istotna jest również dokładna analiza odnośnie konkretnych potrzeb danej maszyny.

Układy centralnego smarowania – cechy

Warto również dodać, że system centralnego smarowania, może dostarczyć odpowiednio wymierzoną i zaprogramowaną ilość środka smarnego do maszyny. Jest to sposób o wiele częściej wykorzystywany, niż tradycyjne sterowanie manualne. Konsystencja  środków smarnych jest idealnie dostosowana do wymogów maszyny i zaleceń jej producenta. Najczęściej, systemy te kojarzą nam się z ośrodkami produkcyjnymi i przemysłowymi, gdzie maszyny są wielkie i posiadają sporą ilość punktów smarnych. Warto jednak zauważyć, że zastosowanie systemów nie kończy się jedynie na nich. Wybrane środki smarne mogą być odpowiednio stosowane poza takimi fabrykami.

układ centralnego smarowania

Można nawet wymienić ich zastosowanie w przypadku smarowania łańcuchów, linii produkcyjnych, maszyn w produkcji spożywczej oraz pojazdów budowlanych. Oprócz tego, systemy smarowania wykorzystuje się z powodzeniem do smarowania pojazdów oraz turbin wiatrowych. Aktualnie, możemy korzystać ze środków smarnych zarówno w oleju,  jak i w płynie oraz w stanie gazowym. Znajdują one swoje zastosowanie w sytuacji smarowania większych powierzchni.

Każdy system centralnego smarowania jest świetną alternatywą dla przemysłu technicznego. Aktualnie, w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem przemysłu, wykorzystuje się coraz więcej zróżnicowanych maszyn, które wymagają odpowiedniej opieki. Wszystkie części ruchome, które znajdują się w maszynach, narażone są na stałe tarcie i nieuchronne zużywanie się. Układy centralnego smarowania wykorzystuje się właśnie do nawilżania tych roboczych części, tak aby zabezpieczyć maszynę przed niechcianym uszkodzeniem się. Tarcie stanowi jeden z głównych problemów w przemyśle maszynowym. Elementy stykania się stale ocierają się o siebie i wytwarzają w efekcie nadmiar ciepła. Wysoka temperatura obniża więc wydajność maszyny, co skutkuje szybkim uszkodzeniem wielu części.

Rodzaje układów centralnego smarowania

Niemal każda maszyna stosowana aktualnie w przemyśle może wymagać nieco innej obsługi pod kątem ciągłego dostarczania jej substancji smarnej. Zarówno ilość smaru, dokładność jego dostarczania, jak i intuicyjność obsługi samego układu smarowania może mieć ogromny wpływ na całą wydajność pracy maszyn przemysłowych i to właśnie z tego powodu zrodziła się potrzeba ulepszania układów centralnego smarowania. Jedną z najłatwiejszych w budowie i korzystaniu są obecnie jednoliniowe układy smarowania produkowane głównie przez firmę SKF. Układy te wykorzystywane są najczęściej w urządzeniach o solidnej budowie i stosunkowo małym zapotrzebowaniu na środek smarny. Systemy te mogą być z łatwością rozwijane i dopasowywane do zmieniających się maszyn, jednocześnie zapewniając stosunkowo niskie koszty budowy jak i eksploatacji samego układu.

Znacznie bardziej rozwiniętym wariantem układów centralnego smarowania są układy progresywne, czyli takie przeznaczone do pracy z maszynami posiadającymi od kilku do nawet kilkuset punktów wymagających smarowania. W zależności od potrzeb, układy progresywne mogą stale pracować lub też jedynie okresowo, a ich najważniejszą zaletą jest możliwość bezproblemowej kontroli pracy układu. Układy natryskowe to projekt dający możliwość smarowania otwartych punktów smarowniczych, czyli wszelkiego rodzaju przekładni zębatych i łańcuchowych, bieżni napędowych, a nawet prowadnic. Punktowe dostarczanie smaru do tych miejsc jest niemożliwe, gdyż ilość miejsc wymagających środka smarnego jest tu zbyt wysoka.

system centralnego sterowania

Układy natryskowe zapewniają ciągłe dostarczanie dokładnie określonej dawki środka smarnego prosto na powierzchnię roboczą elementu. Ilość uwalnianego smaru jest tu dokładnie regulowana za pomocą odpowiednich ustawień czasu pomiędzy kolejnymi natryskiwaniami. Na koniec warto nadmienić coś o układach impulsowych, stworzonych do bardzo dokładnej pracy w małych urządzeniach. Układy impulsowe pozwalają na smarowanie nawet do 6 punktów smarnych jednocześnie, tak więc stosuje się je głównie tam, gdzie punktów tych jest zdecydowanie mniej, a więc przy łańcuchach wolnoobrotowych czy też rolkach transportowych[1].

Jak więc widać układ centralnego smarowania to bezcenny mechanizm stosowany w wielu gałęziach przemysłu zarówno ciężkiego jak i lekkiego. Dzięki temu nowoczesnemu mechanizmowi można łatwo zaprogramować maszynę tak, aby utrzymywała odpowiednia ilość środka smarnego, a sam operator nie musi się przejmować problemem tarcia poszczególnych elementów.

[1] – Źródło: http://prooil.pl

Podziel się: