Browse By

Jak działają kolory w marketingu sensorycznym?

Psychologia barw to bardzo ciekawa strefa związana z marketingiem sensorycznym. Marketing sensoryczny to taka postać promocji produktów / usług, która ma na celu wpłynąć na podświadomość i zmysły klienta.

Psychologia kolorów

Psychologia koloru trudni się badaniami, w jaki sposób kolory wpływają na człowieka. Badania dowodzą, że ludzki mózg reaguje różnie na konkretne kolory. Powoduje to, że specjaliści z tej dziedziny, wykorzystując barwy, mogą wywołać u nas podświadome zachowania, emocje, decyzje. Szacuje się, że dla około 60% nabywców danego produktu, kolor był najważniejszym kryterium wyboru.

 Jak wykorzystuje się moc koloru?

Właściwie rozplanowana kolorystyka wpływa pozytywnie na emocje, nastrój, szybkość działania, ale może też znacznie przyczynić się do pozyskiwania klientów.

Ciepłe barwy (czerwienie, żółcie, pomarańcze) na ogół uznawane są a barwy energetyzujące, pobudzające do działania. Barwy zimne (zielenie, fiolety, niebieskości) uspokajają, koją. Czerń i biel uważane są za odcienie neutralne.

Znaczenie koloru w reklamie

– czerwień – to kolor mocno naładowany emocjonalnie. Stymuluje do podejmowania szybkich działań i decyzji, pobudza apetyt. Czerwień jest idealnym odcieniem do nagłówków.

Skojarzenia: energia, krew, pasja, miłość, namiętność, erotyzm, zagrożenie, gniew, determinacja

– żółć – żółty powoduje ciepłe, przyjemne odczucia. Dobrze sprawdza się w reklamach związanych z bezpieczeństwem. Stosowany w witrynach sklepowych w celu zwrócenia uwagi.

Skojarzenia: ciepło, słońce, bezpieczeństwo, radość, szczęście, intelekt, energia

– pomarańcz – to mieszanina energii koloru czerwonego i radości koloru żółtego. Pobudza apetyt, działa przyciągająco na ludzi młodych.

Skojarzenia: radość, fascynacja, determinacja

– zieleń – kolor zielony kojarzony jest z bezpieczeństwem. W reklamie zieleń stosowana jest podkreślając nieszkodliwość produktu, ekologiczność. Często używana w reklamach żywności.

Skojarzenia: harmonia, natura, bezpieczeństwo, ekologia, ambicje, ochrona, zdrowie, zazdrość.

– granat / niebieski – używany do promowania produktów związanych z czystością, higieną, wodą, samolotami. Niebieski niweluje apetyt.

Skojarzenia: niebo, woda, powietrze, czystość, higiena, zdrowie, wiedza, spójność

– czerń – kolor czarny jest używany, gdy potrzebujemy uczucia głębi i perspektywy. Wiele produktów o wysokim standardzie produkowanych jest w czarnej barwie (np. sam

Skojarzenia: moc, tajemniczość, luksus, śmierć, elegancja, klasa

– biel – biel będąc na kolorowym / czarnym tle, zdaje się być czystym, „prostym” kolorem, wyróżniającym się w swej prostocie.

Skojarzenia: czystość, wiedza, pełnia duchowa, sterylność, dostojność, schludność


Postrzeganie barw jest zależne od docelowego grona odbiorców.  Okazuje się, że inne preferencje kolorystyczne mają kobiety i mężczyźni, a inne osoby starsze i młodsze. Również zwyczaje społecznościowe wpływają na samo postrzeganie barw z wielu przyczyn, na przykład utarło się, że kolor różowy jest dla dziewczynek, a niebieski dla chłopców.

Przygotowanie informacji – IMSmarketing sensoryczny.

Podziel się: