Browse By

Jacy polscy twórcy są popularni za granicą?

Polska muzyka nie trafia w gusta wszystkich. Wiele osób w kraju zdecydowanie preferuje muzykę zagraniczną, a największy prym wiedzie oczywiście muzyka anglojęzyczna. Skoro jednak w Polsce zainteresowanie rodzimą muzyką jest zagłuszane importem zza oceanu, jak powodzi się polskim twórcom poza ziemią ojczystą?

Okazuje się, że również nie najlepiej. Przyczyn można dopatrywać się wielu, ale jedno jest pewne – polska muzyka zasługuje na znacznie lepszą promocję, bo niektóre utwory są naprawdę dobre. Którzy Polacy zyskali sławę w innych państwach, a kto pozostaje przy tworzeniu wyłącznie dla rodzimego rynku?

Ciężkie brzmienia dają radę

Rynek muzyczny jest przesycony radosną i lekką muzyką pop. Nadmiar ten widać wyraźnie na przykładzie polskiej odmiany gatunku, która jest praktycznie całkowicie ignorowana poza granicami Polski. Polscy twórcy popowi nie są zazwyczaj rozpoznawani w Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych. Rzadko słyszy się ich też w krajach naszych sąsiadów.

Muzyka, która zdaje się jednak docierać bardzo daleko i robić światową karierę to rock, metal i ciężkie brzmienia. Jako przykład weźmy zespół Behemoth.

W Polsce znany jest przede wszystkim prawdziwym fanom metalu, jednak za granicą jest rozpoznawalny znacznie szerszej publiczności. Zespół pojawia się na wielu ważnych festiwalach metalowych na świecie, a w Japonii ich płyty osiągają najwyższe wyniki sprzedaży. Co więcej, inne zespoły metalowe, między innymi Metallica czy Slipknot bardzo często wypowiadają się o polskim Behemocie. I to w samych superlatywach!

Europejska szansa

Polscy artyści nie są jednak do końca skreśleni. Od kilku lat panuje w Europie trend lokalnego patriotyzmu, dzięki czemu w radio coraz częściej słychać muzykę nie tylko w języku angielskim, ale i niemieckim, czeskim, hiszpańskim, a nawet właśnie polskim.

Doskonałym przykładem może być popularna zarówno w Polsce, jak i w Czechach Ewa Farna.

Choć artystka ma swoje korzenie w obu krajach i potrafi posługiwać się obydwoma językami, jej muzyka zarówno w jednym jak i drugim pojawia się na listach przebojów naszych sąsiadów. Niektóre polskie gwiazdy sceny pop również goszczą na playlistach za południową i zachodnią granicą kraju. Niemniej jednak, to wciąż zbyt mało.

Muzyka klasyczna i filmowa

Popularność za granicą, choć w specyficznym gronie odbiorców, zyskali tymczasem twórcy tacy jak Krzysztof Penderecki oraz Abel Korzeniowski. Ten pierwszy jest szczególnie szanowany zarówno przez polskich muzyków, jak i twórców zagranicznych, a jego pełna niepokoju muzyka została doceniona także przez reżyserów filmowych. Jego twórczość pojawiła się między innymi w Lśnieniu Stanleya Kubricka. Niestety, choć pojedynczy twórcy znajdują drogę do sławy za granicą, większość polskiej muzyki nie wybija się poza granicę kraju. Gdzie leży problem?

Słaba promocja i trudny język

Wiele osób zgodnie uważa, że język angielski w jakiś niewyjaśniony sposób idealnie współgra z muzyką. Podobnie jest z językami latynoskimi. Polski jednak w uszach słuchaczy zagranicznych brzmi zbyt egzotycznie i skomplikowanie. Prawdą jest, że język polski jest skomplikowany, jednak z pewnością powinien być szerzej doceniany.

Problem leży jednak nie tylko po stronie samego języka czy umiejętności naszych rodzimych artystów. Talentu bowiem w Polsce nie brakuje. Kłopotliwa jest za to promocja polskiej muzyki.

Producenci i wytwórnie nie zadają sobie trudu promocji polskiej muzyki za granicą wychodząc z założenia, że nie trafi ona w gusta przesyconego językiem angielskim rynku. Artyści, którzy chcą wybić się za granicą muszą brać sprawy w swoje ręce i często na własną rękę promować swoje dzieła na wyspach czy w Stanach Zjednoczonych.

Niektórym z nich sztuka ta udała się do pewnego stopnia. Według danych jednego z serwisów streamingowych, jednym z częściej rozpoznawanych polskich artystów za granicą jest Michał Szpak. Szansę na karierę zagraniczną mają też artyści, którzy pokusili się o śpiewanie również w języku angielskim lub ci, którzy pojawiają się na Eurowizji i w programach rozrywkowych. Czy sukces polskiej muzyki za granicą byłby większy, gdyby jej promocja została lepiej zorganizowana?