Browse By

Dlaczego wzrok nie jest naszym sprzymierzeńcem podczas zakupów?

Nie od dziś wiadomo, że w większości z nas jesteśmy wzrokowcami. To nie tajemnica, że wszyscy z nas kupują wzrokiem co jest skrupulatnie wykorzystywane. Producenci prześcigają się w produkcji opakowań, które zwrócą na siebie uwagę i zachęcą nas do kupna danego produktu. Co  więc warto wiedzieć zwracając uwagę na design produktów podczas zakupów?

Produktem nie musi być koniecznie dana rzecz. Może być nim również marka. Odpowiednio dobrana do branży kolorystyka również może mieć wpływ na odbiór konsumentów – przykład?

Marki gastronomiczne bardzo często wykorzystują w logo kolory czerwony i żółty, dlaczego? Z czym kojarzą się dane kolory? Otóż według specjalistów, mają one bezpośredni wpływ na pobudzanie naszych ośrodków odpowiedzialnych za uczucie głodu. Niepodważalnie kojarzą się one z jedzeniem i dlatego też dobór kolorów w tym wypadku nie jest przypadkowy.

Odpowiedni projekt powinien oddawać całokształt działalności firmy

Dobrze wykonany projekt to taki, który od razu mówi z czym związane jest dane przedsiębiorstwo, dzięki czemu konsument będzie w stanie odróżnić tę markę spośród szeregu innych. Odpowiedni projekt opakowania nie dość, że pozwoli konsumentowi znaleźć swoją ulubioną markę, od razu powinien zwracać na siebie uwagę kolorystyką tak by nasza podświadomość otrzymywała zgodne sygnały z rzeczywistością.

Logo powinno zostać zaprojektowane w taki sposób, aby bez problemu zapadało w pamięć potencjalnego klienta, dzięki czemu istnieje większa szansa, że to właśnie do zapamiętanej marki wróci podczas zakupów. Nie istnieją sztywne wymogi względem projektu charakterystycznego elementu firmy, z pewnością powinno ono natomiast nawiązywać do nazwy brandu bądź do działalności przedsiębiorstwa.

projektowanie logo na krowki z nadrukiem

Przykłady zastosowań kolorów:

  • Produkty z serii fit – ich kolorystyka powinna być raczej stonowana. Powinny przeważać kolory jasnoniebieskie, błękitne i białe.
  • Produkty z serii ekologicznych – tutaj kolorem dominującym powinien być kolor zielony.
  • Produkty dla kobiet i mężczyzn – kobiety podświadomie chętniej kupią produkt z kolorem różowym, a mężczyźni w kolorze czerwonym i czarnym.

Jak widzicie kolorami można bardzo dużo zdziałać w kwestiach marketingowych. Odpowiedni dobór palety barw zapewni odpowiednią sprzedaż ale tylko odpowiedniemu produktowi. Wysyłając mylne sygnały do konsumentów i wprowadzając ich w błąd (np. różowa woda do picia dla mężczyzn) raczej nie wzniosłaby się na wyżyny sprzedaży.

Wykorzystanie loga w promocji

Patrząc jednak ze strony konsumenckiej, nasz wzrok nie jest naszym sprzymierzeńcem. Mimo, że podczas zakupów z reguły się kontrolujemy, to w większości przypadków idziemy za podświadomym wyborem i kupujemy ładne i kolorowe opakowania.

Loga są wykorzystywane również w takich działaniach PR-owych, jak np. utrzymanie klienta. Dawanie subtelnych gadżetów i drobiazgów z logiem firmy pozwala na wzbudzenie konkretnych emocji w danej osobie. Dla przykładu – personalizowane krówki z nadrukiem – w tym przypadku jako logo, będą nie tylko miłym upominkiem, ale też częścią przemyślanej strategii promocyjnej, która odwołuje się do odczuć smakowych konsumenta i powoduje większe przywiązanie do marki.