Browse By

Czym jest outsourcing marketingu i jak wpływa na markę?

Coraz więcej firm postanawia skorzystać z usług związanych z outsourcingiem marketingu internetowego. Pozwala to na znacznie szybszy rozwój firmy, a jej pracownikom daje możliwość skupienia się na swoich firmowych zadaniach, które zostały im przydzielone, oraz w których się specjalizują.

Takie rozwiązanie pozwala na zdecydowane zaoszczędzenie środków finansowych, które byłyby przeznaczone na zatrudnienie całego działu mającego zająć się promocją firmy. Oszczędzone w ten sposób fundusze można przykładowo zainwestować w dalszy rozwój danej marki. Na czym więc polega outsourcing marketingu i w jaki sposób można wykorzystać różne strategie outsourcingowe dla rozwoju marki? Poniżej wyjaśniamy najistotniejsze kwestie związane z outsourcingiem marketingowym.

Czym jest outsourcing marketingu?

Outsourcing to skrót od angielskiego wyrażenia “outside resource using”, co dosłownie znaczy “wykorzystanie zasobów zewnętrznych”.  Mowa jest tutaj o zasobach związanych z danymi usługami z zakresu jakiejś działalności biznesowej firmy. Określone prace zleca się zewnętrznej firmie, która ustala cały schemat działania, a następnie wdraża te plany w praktyce. Z reguły firmom outsourcingowym zleca się specjalistyczne działania, które się są powiązane z podstawowym profilem działalności firmy. Najczęściej zleca się firmom zewnętrznym prowadzenie kadr i księgowości, obsługę prawną, obsługę z zakresu IT i różnego rodzaju działania z dziedziny marketingu tradycyjnego oraz internetowego. Outsourcing marketingu pozwala na o wiele lepsze wykorzystanie wiedzy pracowników danej firmy i posiadanych przez nich umiejętności w danej dziedzinie.

Jakie korzyści daje outsourcing marketingu?

Coraz więcej firm decyduje się na korzystanie z outsourcingu marketingu, ponieważ daje on wiele korzyści i przyczynia się do rozwoju firmy. Do najważniejszych zalet takiej współpracy należą:

  • niższe koszty promocji firmy, zlecenie działań marketingowej zewnętrznej firmie jest często tańsze od zatrudnienia jednego specjalisty.
  • korzystanie z usług najlepszych specjalistów, ponieważ w jednej agencji pracuje wielu specjalistów, którzy mają wpływ na twoją strategię marketingową
  • wykorzystanie innowacyjnych sposobów promocji firmy w sieci, gdyż specjaliści od marketingu w agencji są na bieżąco w branży i wiedzą jakie działania będa najskuteczniejsze
  • możliwość koncentracji na głównym profilu działalności firmy, gdyż skupiasz się na swojej pracy, a promocją zajmuje się oddzielna firma

Jakie wyróżnia się modele outsourcingu marketingu?

Specjaliści wyróżniają trzy modele firmy pod względem wykorzystania outsourcingu marketingu:

  • wykorzystanie wewnętrznego zespołu fachowców – w takiej sytuacji nie korzysta się z usług firm zewnętrznych, a samo przygotowanie takiego zespołu jest skomplikowane i pochłania sporo pieniędzy. Dodatkowo przed utworzeniem takiego zespołu kierownik powinien przejść odpowiednie szkolenie, aby móc odpowiednio zatrudniać pracowników, a następnie nimi zarządzać.
  • zatrudnienie w firmie pracowników do spraw marketingowych oraz współpraca z firmą zewnętrzną – w takim przypadku pracownicy firmy sami tworzą i realizują strategię marketingową, a z agencją współpracuje się jedynie w określonym zakresie, przykładowo w kwestii pozycjonowania stron, przygotowywania tekstów, czy też prowadzenia marketingu szeptanego.
  • kompletny outsourcing marketingu – jest to w kompleksowe korzystanie z usług marketingowych firmy zewnętrznej. Agencja marketingowa z którą nawiązano współpracę w pełni odpowiada za promocję marki.

Z iloma agencjami współpracować?

Posiadasz kilka możliwości wybierając usługodawcę, który będzie realizował twoją strategię marketingową. Możesz wybrać konkretną agencję marketingową, która kompleksowo zajmie się szeroko pojętą promocją lub też zdecydować się na usługi kilku outsourcerów lub też freelancerów. Aby podjąć odpowiednią decyzję musimy najpierw sumiennie przeanalizować, które z rozwiązań będzie bardziej opłacalne i jakie zagadnienia marketingowe interesują nas najbardziej. Czasami wystarczy skorzystać z usługi jednego freelancera, a czasami warto podjąć współpracę z doświadczoną agencją. To wszystko zależy od tego jak duża jest twoja firma, co chcesz osiągnąć i na ile cię stać.

Outsourcing działań odnośnie pozycjonowania stron

Jeśli mówimy o outsourcingu marketingu to jednym z najczęstszych działań jest pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google. Firmy, które chcą zaistnieć w internecie inwestują na ogół w jak najlepsze wyniki wyszukiwania. Praca ta polega na odpowiedniej optymalizacji treści i kodu strony, budowaniu bazy wartościowych i mocnych linków, czy też stałej rozbudowie serwisu. Jest to specyficzna dziedzina i wymaga ona odpowiedniego doświadczenia i wiedzy. Niewłaściwie prowadzona strategia marketingowa firmy może przynieść bardzo wiele szkód, przykładowo złe pozycjonowanie może nawet doprowadzić do zablokowania naszej strony.