Browse By

Audi 80 – jak zdemontować silnik?

Samochody z silnikiem z wtryskiem benzyny

Silnik można wymontować bez skrzyni biegów, Koniecznie potrzebnym narzędziem do wykonania tej pracy jest wciąg nik o wystarczającej nośności Różnice w konstrukcji silników 1,B dm1 i 2,0 dml są łatwe do ustalenia.

Odłączyć od akumulatora przewód do masy. Zaleca się również wymontowanie akumulatora z samochodu. Pokrywę komory sil mka można zdemontować, chociaż nie jest to konieczne. Przed odłączeniom pokrywy należy obrysować zawiasę na pokrywie, co znacznie ułatwi jej ponowne zamontowanie. Ustawić pokrętło regulacji ogrzewanra w położeniu gorąco oraz odkręcić zamknięcie wlewu do chłodnicy. W przypadku gdy silnik jest nagrzany, zachować ostrożność. Na dalszą część zaprasza serwis Audi – miejsce, którym uzyskasz fachową pomoc techniczną.

Audi na kanale

Wtoczyć samochód nad kanał lub na pomost podnośnika. Można również w razie potrzeby podnieść przód samochodu na wysokość umożliwiającą swobodną pracę pod samochodem Należy przy tym pamiętać o zabezpieczającym podparciu samochodu odpowiednimi podstawkami. Opróżnić z płynu układ chłodzenia. Rozkręcić opaski ściągające i odłączyć dolne elastyczne przewody z metalowych króćców układu. Jeżeli płyn chłodzący zawiera domieszkę obniżającą temperaturę zamarzania, płyn należy zlać do czystego naczynia Płyn może być ponownie użyty jeżeli poprzednio nie był zbyt długo eksploatowany
Poluzować zaciski i zsunąć elastyczne przewody z króćców głowicy i chłodnicy. Odłączyć przewód od wyłącznika cieplnego i silnika wentylatora chłódnicy. Odkręcić lewei prawe zamocowanie chłodnicy Wymontować chłodnicę razem z wentylatorom i osłoną, przed podniesieniem chłodnicy należy
bezwzględnie odkręcić obydwie gumowe podpory chłodnicy. Rozłączyć wtyczkę od alternatora i odsunąć na bok wiązkę przewodów. Wymontować alternator. Odkręcić siłownik mechanizmu sterowania sprzęgłem bez rozkręcania przewodów płynu. Zależnie od odmiany silnika odłączyć elektryczne przewody od: regulatora, biegu rozgrzanego silnika, wyłącznika termiczno-czasowego, zaworu dodatkowego powietrza, wtryskiwacza rozruchowego, czujnika położenia przepustnicy, zaworu zwiększania prędkości biegu jałowego silnika, wentylatora chłodzenia wtryskiwaczy oraz sygnalizatora temperatury oleju silnikowego
Wiązki przewodów odsunąć na bok. Wymontować regulator termiczny. Nie odłączać przewodów paliwa
Odłączyć przewody elektryczne od czujnika ciśnienia oleju, czujnika temperatury sterującego wskaźnikiem temperatury i zacisku „1″ cewki zapłonowej. Wymontować z cewki przewód wysokiego napięcie. Rozkręcić zaciski i odłączyć przewody elastyczne nagrzewnicy od króćców głowicy i od zaworu ogrzewania. Odłączyć linkę sterowania przepustnicą. Wymontować przewód doprowadzenia powietrza.
Odłączyć przewód podciśnieniowy od rozdzielacza zapłonu. Odłączyć przewód podciśnieniowy łączący kolektor ssący silnika z mechamzmem wspomagającym układ hamulcowy.Odłączyć przewód podciśnieniowy łączący kolektor ssący silnika z zaworem zwiększania prędkości biegu jałowego.
Wymontować zawór zwiększania prędkości biegu jałowego. Wyciągnąć wtryskiwecze robocze i wykręcić wtryskiwacz rozruchowy. Osłonić otwory po wymontowanych wtrysklwaczach, Pozostawić podłączone przewody paliwowe.

Rozrusznik i rura wydechowa

Wymontować rozrusznik. Odkręcić przedni wspornik silnika. Odkręcić od remy pomocniczej lewe zawieszenie silnika. Zdjąć z uchwytu przy skrzyni biegów przednią rurę wydechową. Odkręcić (od spodu samochodu) dolne śruby łączące siłnik ze skrzynią biegów. Wykonać dodatkowe czynności opisane na stronie 47, jeśli samochód ma automatyczną skrzynię biegów. Podnieść silnik z zamocowania w zawieszeniu. W zakładach naprawczych Audi używa się dn podnoszenia specjalnych paiąków. Pałąki można zastąpić linką, którą należy opasać silnik i zawiesić na haku wciągnika krążkowego.
Linkę napiąć. Podeprzeć skrzynię biegów podnośnikiem, jeżeli silnik jest oddzielony od skrzyni biegów.
Silmk nieznacznie przekręcić i wyjąć z komory silnika. Należy przy tym zwrócić uwagę, czy wszystkie połączenia silnika z samochodem są odkręcone, czy silnik nie opiera się na wałku sprzęgłowym oraz czy me opiera się o lakierowane powierzchnie komory silnika. Kolejność prac montażowych jest odwrotna do kolejności demomazu. Sprawdzić 1 ewentualnie wymienić łożysko wyciskowe mechanizmu sterowania sprzęgiem. Posmarować smarem gratiinwym powierzchnie współpracujące z łożyskiem wyciskowym oraz połączenia wieiowypustowe. Tułał ślizgowej łożyska wyciskowego nie smarować. Posmarować płytę pośrednią silnika i nasunąć na kolki centrujące w kadłubie silnika, kolki centrujące powinny znajdować się w kadłubie silnika — jeżeli jest inaczej, kołki należy wymontować z obudowy skrzyni i zamontować w kadłubie silnika. Ustawiać silnik na zawieszeniach, tak aby wałek sprzęgłowy dokładnie trafił w połączenie wiełowypustowe piasty tarczy sprzęgła. Po skutecznym połączeniu wałka z piastą przesuwać silnik w kierunku skrzyni biegów, aż do prawie całkowitego zniknięcia szczeliny między kołnierzami silnika i skrzyni biegów. Poruszać zespołem napędowym, tak aby ułożył się bez naprężeń. Śrubymocujące zawieszenie do kadłuba silnikai ramy pomocniczej należy ostatecznie dokręcać podczas pracy silnika z prędkością obrotową biegu jałowego.

Audi quattro rajd

Momenty dokręcania śrub zawieszenia silnika:
zawieszenie przednie do kadłuba silnika 26 N m,
zawieszenie do remy szczątkowej 35 N m,
śruby M12 łączące silnik ze skrzynią biegów 55 N m,
– śruby mocujące rozrusznik 20 N m,
śruby łączące rurę wydechową z kolektorem 30 (M m,
– śruby łączące rurę wydechową z uchwytem skrzyni biegów 25 N m,
– śruby osłony silnika i skrzyni biegów 10N m.
– śruby chłodnicy prey dolnym zawieszeniu 10 N m,
śruby mocujące regulator termiczny 10 N m,
wtryskiwacz rozruchowy do kolektora ssącego 10 N m.
Zamontować siłownik mechanizmu sterowania sprzęgłem i sprawdzić ciśnienie, naciskając na pedał sprzęgła. Zmontować tłumik z rurą wydechową i zawiesić na gumowym pierścieniu, w przypadku nadmiernego naprężenia pierścienia można dogiąć haki przy spawane do układu wydechowego, Nadmiernie naprężony pierścień łatwo ulega uszkodzeniu (zerwaniu). Napełnić płynem układ chłodzenia. Poziom płynu powinien znajdować się na wysokości znaków w zbiorniku wyrównawczym. Odpowietrzyć układ, uruchomiwszy silnik. Zamontować cięgła i cięgna mechanizmu sterowania „gazem”, wyregulować (gdy okaże się to konieczne) położenie punktu zapłonu i prędkość obrotową biegu jałowego silnika.

Podziel się: